Pro pacienty

Práva pacientů

Vyňato ze zákona č. 372/2011 Sb., zákon o zdravotních službách

Práva pacienta:

  • Zdravotní služby lze pacientovi poskytnout pouze s jeho svobodným a informovaným souhlasem.
  • Pacient má právo na poskytování zdravotních služeb na náležité odborné úrovni.
  • Pacient má při poskytování zdravotních služeb dále právo:
    • na úctu, důstojné zacházení, na ohleduplnost a respektování soukromí,
    • vyžádat si konzultační služby od jiného poskytovatele, popřípadě zdravotnického pracovníka, než který mu poskytuje zdravotní služby
    • být seznámen s vnitřním řádem zdravotnického zařízení
    • na nepřetržitou přítomnost zákonného zástupce, osoby blízké nebo osoby, kterou si pacient určí
    • určit osoby oprávněné k přijímání informací o jeho zdravotním stavu
    • znát jména a příjmení zdravotnických pracovníků a jiných odborných pracovníků, kteří mu poskytují zdravotní služby, včetně studentů a stážistů
    • odmítnout přítomnost zdravotníků, kteří nejsou na poskytování zdravotních služeb přímo zúčastněni, jakož i studentů a stážistů
    • přijímat návštěvy ve zdravotnickém zařízení, a to s ohledem na svůj zdravotní stav.
  • Přijímat ve zdravotnickém zařízení duchovní péči a duchovní podporu.
  • Pacient neovládající český jazyk, pacient se smyslovým postižením nebo s těžkými komunikačními problémy zapříčiněnými zdravotními důvody, má při komunikaci právo dorozumívat se způsobem pro něj srozumitelným a dorozumívacími prostředky, které si sám zvolí.
  • Pacient se smyslovým nebo tělesným postižením, který využívá psa se speciálním výcvikem (asistenční nebo vodící pes), má právo, s ohledem na svůj aktuální zdravotní stav, na doprovod a přítomnost psa u sebe v nemocnici.

Povinnosti pacienta:

  • Vyslovit všeobecný souhlas s přijetím do péče, stvrdit podpisem vyžadovaný písemný souhlas.
  • Pravdivě informovat ošetřujícího zdravotnického pracovníka o:
    • dosavadním vývoji zdravotního stavu, vč. informací o zdravotních službách poskytovaných jinými poskytovateli
    • infekčních nemocech,
    • užívání léčivých přípravků a návykových látek,
    • dalších důležitých skutečnostech.
  • Dodržovat navržený individuální léčebný postup, pokud s ním vyslovil souhlas.
  • Stvrdit podpisem, že byl seznámen se svými právy a povinnostmi.
  • Dodržovat vnitřní řád nemocnice.
  • Nepožívat během hospitalizace alkohol nebo jiné návykové látky.
  • Podrobit se vyšetřením za účelem prokázání, zda je nebo není pod vlivem alkoholu nebo jiných návykových látek.
  • Prokázat svou totožnost. Tato povinnost platí i pro osoby blízké, dožadujících se svých oprávnění.
  • Dbát na to, aby přítomnost osob blízkých, návštěv, osob poskytujících duchovní služby, nebyla v rozporu s vnitřním řádem, nenarušila poskytnutí zdravotních služeb a nepoškodila práva ostatních pacientů.
  • Dbát na to aby přítomnost vodícího psa nebyla v rozporu s vnitřním řádem nemocnice.
  • Uhradit nemocnici náklady za zdravotní péči a související služby, které nejsou hrazeny ze zdravotního pojištění.
  • Respektovat důstojnost zdravotnických a jiných pracovníků, podílejících se na zdravotní péči o pacienta.

Pokladna

provozní doba:

Pondělí – Pátek     od 6:30 do 11:30 hod.

Kontakt:

Telefon: +420 596 380 526

Regulační poplatky

Pojištěnec, anebo za něj jeho zákonný zástupce, je povinen v souladu se zákonem č. 48/1997 Sb., zákon o veřejném zdravotním pojištění, v platném znění, hradit regulační poplatek ve výši 90 Kč za využití lékařské pohotovostní služby nebo pohotovostní služby v oboru zubní lékařství.

REGULAČNÍ POPLATEK ve výši 90 Kč hradí pojištěnec (pacient) Karvinské hornické nemocnici za vyšetření (ošetření) v době ústavní pohotovostní služby, tzn.:

  • v pracovní den v době od 17:00 - 7:00 hodin,
  • ve dnech pracovního volna a v sobotu a neděli

Poplatek ve výši 90 Kč uhradí pojištěnec v rámci Karvinské hornické nemocnice v jednom dni jedenkrát a není rozhodující, zda mu bude poskytnuto jedno nebo více klinických vyšetření.

Tento regulační poplatek za využití ÚPS nehradí pojištěnec pouze v případě, že došlo k jeho následnému přijetí do lůžkové péče.

REGULAČNÍ POPLATKY ZA POHOTOVOST NEHRADÍ POJIŠTĚNCI

  • umístění
    • v dětských domovech pro děti do 3 let věku,
    • ve školských zařízeních pro výkon ústavní výchovy nebo ochranné výchovy,
    • k výkonu ústavní výchovy v domovech pro osoby se zdravotním postižením,
    • na základě rozhodnutí soudu v zařízeních pro děti vyžadující okamžitou pomoc nebo pojištěnce svěřené rozhodnutím soudu do pěstounské péče, poručnické péče nebo péče jiné osoby podle občanského zákoníku
  • kterým jsou poskytovány pobytové sociální služby v domovech pro osoby se zdravotním postižením, domovech pro seniory, domovech se zvláštním režimem nebo ve zdravotnických zařízeních lůžkové péče, pokud u nich po úhradě za ubytování a stravu činí stanovený zůstatek ve výši 15 % příjmu méně než 800 Kč nebo pokud nemají žádný příjem (tuto skutečnost musí doložit potvrzením od poskytovatele sociálních služeb)
  • kteří se prokážou rozhodnutím, oznámením nebo potvrzením vydaným orgánem pomoci v hmotné nouzi o dávce, která je mu poskytována podle zvláštního právního předpisu.

Potvrzení nesmí být starší než 30 dnů.

Dávky v systému pomoci v hmotné nouzi jsou:

  • příspěvek na živobytí,
  • doplatek na bydlení a
  • mimořádná okamžitá pomoc.

Informace pro osoby se zdrav. postižením

Karvinská hornická nemocnice a.s. osobám se zdravotním postižením, mimo činnosti přímo či nepřímo související s poskytováním zdravotní péče (např.: používání identifikačních náramků, prevence pádů a vzniku dekubitů, pomoc a doprovod během hospitalizace, spolupráce s agenturami zajišťujícími domácí péči, zprostředkování duchovní péče a podpory, zapůjčení invalidních vozíků po dobu ambulantního vyšetření …), nabízí:

  • bezbariérový vstup jak do nemocnice, tak poliklinické části,
  • sluchově postiženým pacientům ve spolupráci s Centrem pro neslyšící a nedoslýchavé  zajištění tlumočníka do znakového jazyka k vyšetření či hospitalizaci (je potřeba objednat v časovém předstihu),
  • pro pacienty se sluchovým postižením vypracované „Práva pacientů“ ve znakovém jazyce na CD,
  • pro pacienty se zrakovým postižením vypracované „Práva pacientů“ v Braillovu písmu,
  • možnost hospitalizace s asistenčním psem mimo pracoviště se zvýšeným hygienickým režimem,
  • základní sociální poradenství,
  • označení barevnými vodícími čarami a orientačními cedulemi,
  • vyhrazená parkoviště pro osoby ZTP a ZTP/P,
  • v každém patře bezbariérové sociální zařízení,
  • v pracovní dny tzv. roznáškovou službu s možností zakoupení základních hygienických potřeb, novin, nápojů ….

Vyřizování stížností

Stížnostní agenda je vedena v souladu § 93 zák. č. 372/2011 Sb., zákon o zdravotních službách a podmínkách jejich poskytování.

Proti postupu poskytovatele při poskytování zdravotních služeb nebo proti činnostem souvisejícím se zdravotními službami může podat stížnost:

  • pacient,
  • zákonný zástupce nebo opatrovník pacienta,
  • osoba blízká v případě, že pacient tak nemůže učinit s ohledem na svůj zdravotní stav nebo pokud zemřel, nebo
  • osoba zmocněná pacientem.

Stížnost se podává poskytovateli, proti kterému směřuje; tím není dotčena možnost podat stížnost podle jiných právních předpisů. Podání stížnosti nesmí být osobě, která ji podala, nebo pacientovi, jehož se stížnost týká, na újmu.

  • Pokud osoba, která podala poskytovateli stížnost (dále jen "stěžovatel"), s jejím vyřízením nesouhlasí, může podat stížnost příslušnému správnímu orgánu, který tomuto poskytovateli udělil oprávnění k poskytování zdravotních služeb. Zároveň uvede důvody nesouhlasu s vyřízením stížnosti poskytovatelem.

Poskytovatel je povinen:

  • navrhnout stěžovateli ústní projednání stížnosti, pokud je to s ohledem na charakter stížnosti vhodné,
  • vyřídit stížnost do 30 dnů ode dne jejího obdržení; tuto lhůtu může odůvodněně prodloužit  o dalších 30 dnů; jde-li o stížnost, k jejímuž vyřízení je nepříslušný, je povinen ji do 5 dnů ode dne jejího obdržení prokazatelně postoupit věcně příslušnému subjektu; o prodloužení lhůty a postoupení stížnosti je povinen informovat stěžovatele, vést evidenci o podání stížností a o způsobu jejich vyřízení,
  • umožnit stěžovateli nahlížet do konkrétního stížnostního spisu a pořizovat z něj kopie,
  • jde-li o šetření stížnosti příslušným správním orgánem, poskytnout mu na jeho vyžádání včasnou a nutnou součinnost; to platí i pro poskytovatele, který poskytl související zdravotní služby.

Stížnost může být zaslána poštou na sídlo nemocnice (KHN, Zakladatelská 975/22, Karviná-Nové Město) nebo elektronicky na khn@khn.cz, dále může být podána písemně na sekretariát ředitele nebo podatelnu, v mimopracovní době (odpoledních a nočních hodinách) a dnech pracovního volna je možné písemnou stížnost předat na recepci. Případné osobní stížnosti je možné podat na sekretariátě ředitele. V případě, že ji nelze ihned vyřídit, sepíše se záznam, kde stěžovatel stručně uvede jen skutkové okolnosti a důvody stížnosti. Písemný záznam z telefonické stížnosti nebude pořizován, stěžovatel bude vyzván k písemnému podání.

Anonymní stížnosti nebudou prošetřovány.

Seznam zkratek

Seznam zkratek - Karvinská hornická nemocnice a.s.

Ceník výkonů

Ceník výkonů a služeb platný od 13.1.2020

Čekací doby

Čekací doby na plánovaná vyšetření a operační výkony

Nakládání s osobními údaji

Vedení nemocnice sděluje pacientům a klientům nemocnice, že rozsah osobních údajů vedených o nich ve zdravotnické dokumentaci a v nemocničním nebo lékárenském informačním systému odpovídá rozsahu údajů, které jsou požadovány právními předpisy České republiky, a to zejména zákony o zdravotních službách, o specifických zdravotních službách o léčivech a jejich prováděcími předpisy, např. vyhláškou o zdravotnické dokumentaci.

Pokud se v dokumentaci vyskytují i další údaje nepožadované právními předpisy, např. tel. číslo nebo e-mailová adresa, byly dobrovolně poskytnuty pacientem pro jejich praktickou využitelnost v komunikaci zdravotnické zařízení-pacient.

Pověřencem pro ochranu osobních údajů naší nemocnice je Ing. Mgr. Přemysl Janko, tel.: +420 596 380 555, e-mail: janko@khn.cz.